Annons:
Etikettleva-med-ledarhund
Läst 11528 ggr
eiffela
6/16/14, 8:42 AM

Hur stor betydelse har fodervärden för hunden?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur mycket kan fodervärden påverka ledarhundens framtid? Jag har ju min första valp nu och jag följer alla ägarens instruktioner för att Leia ska bli en bra ledarhund. Hur mycket är hundens egenskaper av betydelse, har hört att man inte kan förstöra en bra hund, stämmer det?

Annons:
amsjogren
6/22/14, 10:41 PM
#1

Hej! Så underbart att du fått hem en liten valp! Jag blir alldeles varm i hjärtat bara av att tänka på det - och på vilken rolig och spännande tid du har framför dig. Jag tror inte du behöver vara orolig för att "förstöra en bra hund". De flesta valpar och unghundar mår bra av ungefär samma saker. En ledarhunds uppväxt behöver ju egentligen inte skilja sig särskilt mycket från en aktiv sällskapshunds. Det viktiga är nog att man som matte/husse gör allt man kan för att hunden ska bli en stabil och trygg individ. Mycket kärlek och omsorg, miljöträning av olika slag, vardagslydnad… Ja allt det där som du skriver att du fått instruktioner om. Svar på din egentliga fråga tror jag är att ni fodervärdar har stor betydelse för den blivande ledarhunden. Ni ger hunden den bas den senare ska stå på i hela sitt liv. Ni gör det möjligt för dressören att lära upp hunden i dess arbete och för oss ledarhundsförare att sedan vidareutveckla vår hund. En hund som haft en trygg och innehållsrik uppväxt har lättare att finna sig tillrätta senare i livet. Så länge man använder sitt sunda förnuft och läser på lite om hundar i allmänhet och valpar i synnerhet så tror jag det är ganska lätt att lyckas! Önskar er och er nya lilla vän stort lycka till! Med vänliga hälsningar Anna

eiffela
6/24/14, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack för svaret. Jag tror att det kommer att bli bra. Leia är en underbar, vänlig och lättlärd hund.

Upp till toppen
Annons: