Annons:
Etikettfrågor-om-ledarhundar
Läst 1214 ggr
Emmieline
2013-09-10 18:08

vem på kommunen ska man kontakta?

vem på kommunen ska man kontakta om service hund?

jag har en muskelsjukdom + manodeppresiv m.m
och jag vill fråga i min kommun om jag e berättigad hjälp att få en service hund

Annons:
Margareta
2013-09-10 22:08
#1

Ring kommunens växel och fråga. Det är lättast

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[annajohannas]
2013-09-26 15:07
#2

Emmieline hur har det gått? Har du fått någon hjälp?

Emmieline
2013-09-26 17:00
#3

inge hjälp av kommunen än. dom vet inte ens själva vem man ska prata med=S så jag letar vidare

MatsLundstrom
2013-10-06 10:58
#4

Hämtat från Wikipedia "Servicehund" En servicehund hjälper personer med funktionsnedsättning med sysslor i vardagen. Det kan vara att öppna och stänga dörrar, plocka upp tappade saker från marken, hämta saker på hyllor, dra rullstolen, tända och släcka lampor, öppna och stänga lådor och skåp, larma om det händer något, och så vidare. I Sverige sker utbildningen av servicehundar helt utan statliga bidrag, till skillnad från utbildningen av ledarhundar. I Sverige finns idag tre ideella föreningar/organisationer som finansierar träningen med hjälp av bidrag och gåvor. Varje hund kostar i genomsnitt 50 000 kronor och är utbildad efter ca ett år. Föraren själv tränar sin hund med hjälp av en instruktör. Det är också föraren själv som väljer hund och uppfostrar den tills den är gammal nog att påbörja utbildningen (1-3 år). När hunden genomgått slutprovet testas den en gång om året för att säkerställa kvalitén. En servicehund bär ett tjänstetäcke som visar att hunden är i tjänst, och får då följa med in i de flesta offentliga lokaler där hundförbud normalt råder. Tänk på att aldrig störa en hund med tjänstetäcke på sig, den arbetar. Prata med föraren först. Det finns många historier om hur en servicehund inte bara hjälper ägaren med praktiska uppgifter utan i och med detta också skapar en stor frihet som man som en person med funktionsnedsättning inte alltid har. Diabeteshundar och epilepsihundar är alarmerande servicehundar. Enligt Hjälpmedelsinstitutet finns det 2010 sjuttio servicehundar (utom diabetes- och epilepsihundar) i Sverige som är färdigutbildade eller under utbildning.[1] Länk till hemsida http://www.hi.se/sv-se/hjalpmedelstorget/assistanshundar/-/

/Mats

Upp till toppen
Annons: