Annons:
Etikettfrågor-om-ledarhundar
Läst 13647 ggr
[Sniff]
9/5/11, 5:42 PM

Ledarhundstränare

Hej!

 Jag undrar hur man gör för att utbilda ledarhundar? Om man vill bli en ledarhundstränare, hur gör man då? Är det ett yrke eller något man gör på fritiden? Vilka är det som tränar hundarna?

Annons:
Loveradio
10/8/11, 3:21 AM
#1

Min ena hundlärare har utbildat ledarhundar, och ja det är ett jobb. Men man måste utbilda flera hundar per år om man ska få det att gå ihop ekonomiskt. Hon tyckte iallafall att det var roligt att utbilda ledarhundar och givande.

Du kan ju söka runt lite på nätet, här är en bra sida: länk

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sniff]
10/8/11, 3:25 PM
#2

#1 Tack så mycket för ditt svar! Intressant sida, tack för tipsetGlad

Loveradio
10/8/11, 4:09 PM
#3

#2 Så lite :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sophieeee]
11/10/11, 2:31 PM
#4

Jag är intresserad utav samma sak! :) skulle tycka de var grymt roligt att utbilda hundar ;)

Loveradio
11/10/11, 2:49 PM
#5

Här är en sida: http://www.soshund.se/ där man kan läsa mer.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Sniff]
11/10/11, 2:50 PM
#6

Ja visst skulle det vara kul! Skrattande

Annons:
[Sophieeee]
11/10/11, 5:20 PM
#7

ja verkligen :) någon som vet vilken linje man ska läsa på gymnaiset? jag ska välja gymnaisum nästa år och är sugen på hund programmet :) måste man läsa vidare sedan? var kan man sedan se om de finns lediga jobb? ;)

[Sniff]
11/10/11, 6:03 PM
#8

Kan säkert vara en stor fördel om man går hundlinje, men mer vet jag inte…

[Sophieeee]
11/10/11, 6:40 PM
#9

Okej :) Tack!

jaffafreak
11/14/11, 4:52 PM
#10

Hej!

Ledarhundar utbildas i Sverige via Hundskolan i Sollefteå, de har ett antal anställda dressörer runt om i landet som gått instruktörsutbildning och arbetar med att utbilda ledarhundar från unghund till färdig. Hundskolan har egen uppfödning av hundar som sätts ut hos fodervärd tills de är gamla nog att börja utbildningen runt ett års ålder ca.

SoS står för Service och Signalhundsförbundet och arbetar med utbildning av assistanshundar, de har alltså inget med ledarhundar att göra.

Det är ett oerhört roligt arbete en också väldigt krävande, en ledarhund måste funka i alla situationer och med förare som för det första inte kan se och kanske inte heller har så mycket hundvana. Därför måste hundarna tycka arbetet är givande i sig och inte bara göra det för att de har en förare som uppträder som en flockledare.

Mer info finns på hundskolans hemsida.

[Sniff]
11/14/11, 5:39 PM
#11

#10 Tack så mycket för infon! Glad

Margareta
1/3/12, 11:49 PM
#12

Hundskolan i Sollefteå lades ner för många år sedan. Den var militär på den tiden. De hundar som ev utbildas där fortfarande är inte ledarhundar. Det är Synskadades Riksförbund som äger alla ledarhundar och de köps in färdigtränade.

Vi har haft ledarhund i familjen sen 2006 och den är utbildad av en privat tränare i Tjeckien.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

[Sophieeee]
1/4/12, 3:57 PM
#13

Okej :)

Jag har faktiskt tagit kontakt med svenska assistanshundar och kommer "praoa" där i sommar! :D

Annons:
[randi]1
9/1/12, 10:12 PM
#14

Jag vet att i västra Götaland så finns kustmarkens hundtjänst som utbildar ledarhundar för SRF.

Perly
10/25/12, 11:08 PM
#15

Hur gick det för er som var intresserade av att arbeta med detta? (:

Alltid Oavsett

emmaa11
2/1/13, 9:08 AM
#16
Upp till toppen
Annons: