Annons:
Etikettleva-med-ledarhund
Läst 1998 ggr
AnneN
2009-08-06 17:06

Om hunden blir sjuk

Ja även ledarhundar kan ju bli sjuka precis som alla andra hundar.

Om din ledarhund blir sjuk och veterinären säger att hunden måste vara vilande i X-antal veckor, vad gör du då? jag menar hunden är ju ett hjälpmedel för dig som underlättar en hel del i vardagen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
MatsLundstrom
2009-08-06 21:04
#1

En svår fråga den kan innehålla så många varianter

Tex om hunden är skadad men den kan gå själv och kan rastas relativt enkelt,  men däremot inte jobba i sele.  Då får den följa mej i koppel och jag får käppa mej fram och när det behövs åka färdtjänst därför att hunden inte orkar gå så långt eller att jag har svårt att hitta.

Däremot om hunden är så sjuk att den inte kan vara hos mej så har vi en veterinär som beslutar vad som ska göras. Detta har aldrig hänt mej så jag kan inte svara på frågan just nu men jag vill gärna återkomma med ett svar senare.

/Mats

AnneN
2009-08-06 22:15
#2

#1 Det jag tänkte var om den är sjuk eller skadad så att hunden endast får koppelrastas och absolut inte gå mer än just ut för att göra sina behov och sedan in och bara vila igen i några veckor (max 1 månad)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MatsLundstrom
2009-08-06 22:48
#3

Ledarhundar är tränade att också kunna rastas i koppel och med kommandot "Hopp och Lek". För att inte belasta ledarhunden för mycket så får jag åka färdtjänst till och från jobbet och bara rasta hunden runt "knuten" Tyvärr så kan man inte sjukskriva sej för sjuk hund.

/Mats

AnneN
2009-08-06 23:01
#4

Haha näe men ibland hade man nog önskat att man kunde ta det som vård av barn då hunden blir sjuk.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

MatsLundstrom
2009-08-07 14:40
#5

Synskadades Riksförbund äger min hund och deras veterinär Marie tar belut om vad som ska göras när en ledarhund är så sjuk att den inte kan vara i tjänst. Det är ju viktigt att hålla hunden pigg och frisk på alla sätt.

/Mats

AnneN
2009-08-07 18:52
#6

#5 aha nu har jag lärt mig något nytt igen för jag trodde att man själv var ägare till sin ledarhund.

Om hunden inte längre kan jobba men skulle kunna fungera som vanlig familje hund, finns det då möjlighet för er att få köpa lös hunden eller något liknande för att få ha den kvar i familjen även om den inte längre jobbar?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
MatsLundstrom
2009-08-07 21:58
#7

#5 När ledarhunden inte kan vara i tjänst pga sjukdom eller skada så är det Synskadades Riksförbunds Veterinar som beslutar om hunden ska tas ur tjänst och om den är så sjuk att den måste avlivas är det dom som tar beslutet.
Om hunden kan fungera som familjehund så kan den plaseras i ett hem där han känner någon tex min dotter skulle kunna köpa loss Cedric.

/Mats

AnneN
2009-08-07 22:02
#8

#7 okej, tack för att du så tålmodigt svarar på mina nyfikna frågor Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Leffe
2009-08-10 08:59
MatsLundstrom
2009-08-18 00:11
#10

Javisst är det, mycket kan hända med hunden, hittade ett lite sår på ena bakbenet men det är ok,  har läkt ihop.

/Mats

Upp till toppen
Annons: