Annons:
Etikettövrigt
Läst 2096 ggr
BARFmycat
2010-01-07 17:33

Veganskt/vegetariskt djurfoder

Blev helt förfärad och mörkrädd när jag häromdagen hittade flera fodertillverkare som gör vegansk katt och hundmat, helt vedervärdigt..Gråter

Att det strider mot djurskyddslagen 3 §
"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras."
Verkar de som köper maten inte bry sig om.

Jag har försökt anmäla fodret till Jordbruksverket, men antagligen så kommer det bli så att det inte händer något eftersom det är upp till ägaren att se till att djuret utfodras med rätt mat.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det här fodren ska försvinna illa kvickt, så i min desperation startade jag en namninsamling, har ingen aning om vart man ska lämna den sen, men den kanske kan vara till någon nytta. Så skriv gärna på den om ni känner som jag..

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4161

Hälsningar,
//Sarah
www.BARFmycat.se

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
MatsLundstrom
2010-01-10 11:58
#1

Låter helstålligt att ge gräs till köttätande djur

Jag har det senaste året plockat bort allt spannmål och majs i min hunds foder.

/Mats

BARFmycat
2010-01-10 12:12
#2

#1

Ja det är det!

Vad bra för din hund!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

MatsLundstrom
2010-01-10 12:42
#3

Innan jag förstod att det var spannmål och majs som gorde att han hela tiden sakta gick upp i vikt trots normal fodermängd och normalt arbete. Nu senare har jag en nöjdare hund och han har inte problem med pälsen!!

/Mats

Bullan
2010-01-11 13:46
#4

#3 Eftersom alla ledarhundar är kastrerade, så är det ännu viktigare med vad man ger dem för matGlad 

En kastrerad hund sänker sin ämnesomsättning upp till 30% jämfört med då hunden var fertil.

 

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

 

chilaili
2010-04-19 02:56
#5

Jisses..

Trots att jag själv är vegan så skulle jag aldrig kunna tänka mig att ge mina hundar veganskt/vegetariskt foder. Fruktansvärt vad folk hittar på idag och människofierar djur..

Hur skall jag kunna somna ikväll.. Stackars djur som får stå ut med sina okunniga ägare. Vad sur/ledsen man blir. =(

BARFmycat
2010-04-19 21:35
#6

#5

Nej det är ju lika fel som att mata en kanin medkött, tycker jag i alla fall.Man skainte applicera sina egna moraliskaich etiska åsikter på sina stackars djur, särskilt när det inte finns någon forskning alls om hur vegetabiliskt foder påverkar köttätande djurObestämd

Ja,känner igen mig precis. Man känner sig så hjälplös!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Upp till toppen
Annons: